Ulama Akhirat dan Ulama Dunia



Ulama Akhirat dan Ulama Dunia

Perkara yang sangat disesali apabila ada Ulama yang tenggelam dalam kemasyhuran duniawi sehingga mereka dikenali sebagai ulama dunia ataupun Ulamas su’.
 Siapa dan apakah ciri-ciri Ulama dunia ini.

          Mujdab Mahali dan Umi Mujawazah Mahali menjelaskan yang mereka itu ahli agama yang menggunakan ilmu mereka demi kepentingan dunia, sehingga melupakan kepentingan akhirat.

Ulama-us su' yang suka mencetuskan fitnah serta gemar memberi fatwa-fatwa yang sesat adalah sangat berbahaya kepada masyarakat. Maka tidak heranlah mengapa Rasulullah mendakwa bahawa ulama-us su' merupakan sejahat-jahat manusia sebagaimana kisah ini. Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah, ``Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling buruk atau jahat?'' Rasulullah menjawab, ``Ya Allah, hapuskanlah dosa-dosa kami. Bertanyalah kamu daripada hal-hal kebaikan dan janganlah bertanya daripada hal kejahatan. (Ketahuilah) Sejahat-jahat manusia itu, ialah seburuk-buruk ulama di tengah-tengah manusia.'' (Riwayat al-Bazzar). Dan benarlah juga pesanan yang diutarakan oleh Mu`az bin Jabal ``Hendaklah kamu berhati-hati dan takut terhadap tergelincirnya seorang alim kerana kedudukannya yang agung di sisi orang ramai. Kemudian orang ramai itu ikut sama tergelincir dengannya.''

Sedangkan Ulama pewaris para Nabi adalah sebagaimana sabda Rasulullah,

 Ulama adalah pewaris para nabi.”
(HR At-Tirmidzi dari Abu Ad-Darda radhiallahu ‘anhu)

Imam Nawawi al-Bantani menjelaskan kriteria ulama pewaris para nabi ini. Menurut beliau mereka adalah hamba Allah yang beriman, menguasai ilmu syariah secara mendalam dan memiliki pengabdian yang tinggi semata-mata  karena mencari keredhaan Allah SWT; bukan keredhaan manusia. Dengan ilmunya, mereka mengembangkan dan menyebarkan agama yang haq, baik dalam masalah ibadah maupun muamalah.

Menurut beliau, beberapa ciri-ciri ulama pewaris nabi antara lain:

a.       Memiliki keimanan yang kokoh, ketakwaan yang tinggi, berjiwa istiqamah dan konsisten terhadap kebenaran;
b.      Memiliki sifat-sifat kerasulan: jujur (shiddiq), amanat (amanah), cerdas (fathanah) dan menyampaikan (tablig);
c.       Faqih fi ad-Din sampai rasikhun fi al-Ilm’;
d.      Mengenal situasi dan kondisi masyarakat;
e.       Mengabdikan seluruh hidupnya untuk memperjuangkan dan menegakkan ajaran Allah SWT.

Itulah ulama akhira dan ulama dunia. Ulama akhirat menjadi contah, pamimpin umat dan menyebarkan ilmunya kepada masyarakat sedangkan Ulama dunia hanya menggunakan ilmu mereka bagi kepentingan hidup di dunia.

0 komentar:

Posting Komentar